Thursday, February 23, 2012

KEK CHOC MOIST

ASSALAMMUALAIKUM....

Kek coklat moist ni da lama buat..baru ari ni nk letak dlm blog.Saya buat 2 versi kek choc,satu saya bakar..satu lg saya kukus cam biasa.Bagi saya klu nak wat choc moist ni lagi ok klau kukus sbb terasa moist nyerrrr.Saya ambil resepi ni dlm fb Jom Masak!Banyak benda leh kite blajar kat jom masak ni..sape2 yg x brape pandai masak cam saya ni leh la blajar kat Jom Masak !mcm2 info leh kite dpt.Kek choc moist ni ada 2 resepi,saya ambil resepi yg klik pd gambar kt Jom Masak.





So jom la nengok resepinyerr yeeerrr...mmmm...seeedddaaaaappp..rugi x try!!

- 1 cwn serbuk koko
- 1 cwn susu segar perisa coklat atau susu cair
- 1 cwn gula perang
- 1/2 cwn susu pekat
- 1 cwn minyak
** masak sume ni atas api...bagi sebati....ttup api...bia je situ

- 2biji telur
- esen vanila
** pukul ngan whisk je....masukkan skali esen (x tau whisk tu apa...pemukul telur yg cam org guna nk wat telur dadar)

- 1 1/4 cwn tepung gndum
- 1 sdt baking powder
- 1 sdt soda bikarbonat
** ayak sume ni

cara2
- masukkan adunan koko td kedalam telur yg dah dipukul....kacau sebati....masukkan tepung gndum sikit2...kacau lagi biar sebati

- tuang dlm loyang yg dah di gris & alaskan ngan baking paper
- kukus sejam...ttup loyang ngan aluminium foil utk elakkan air menitik

- kalo pilih bakar....pun boleh....160...sejam atau hingga masak...api atas bawah

topping...
- 1/2 cwn serbuk koko
- 1/2 cwn ssu pekat
- 2sdb gula perang ( x nk letak pun x pe )
- 2sdb butter/marjerin


**kalo nk simpan kek ni dlm peti ais....time nk mkn kna kuakan dlm 1/2 jam sblm mkn...kalo x...keras...kna tggu lembut semula baru sdp mkn

** masak sume ni atas api atau double boil...boleh siram atas kek....jika nk jenis banjir...boleh siram time ganache panas...jika nak biasa2....tggu hingga suam sket...baru tuang atas kek

No comments:

Post a Comment